DARBAS NAMUOSE

Karantino metu rekomenduojama, jeigu tik įmanoma, dirbti iš namų. Darbas namuose gali kelti įvairiausių iššūkių – nuo psichologinių, iki fizinių.  Žemiau rasite specialistų surinktus patarimus, ką daryti, kad darbas iš namų nevargintų tiek jūsų pačių, tiek jūsų kolegų ir namiškių, o darbo rezultatai spindėtų.

Susikurkite darbui tinkamą erdvę ir sąlygas

  1. Pasirinkite nuošalesnę vietą, kurioje būtų patogaus aukščio stalas ir kėdė. Jokiu būdu nedirbkite prie kavos staliuko, ant sofos ir pan. Darbo vietos patogumas yra itin svarbus fizinės sveikatos ir darbo našumo veiksnys.
  2. Darbo vieta neturėtų kisti – kasdien turite dirbti iš to paties kambario, prie to paties stalo, tomis pačiomis darbo priemonėmis. Taip jūsų smegenyse užsimegs nauji reikiami neuronų ryšiai, padėsiantys greičiau ir tinkamai nusiteikti darbui.
  3. Užtikrinkite tinkamą darbo vietos vėdinimą – būsite žvalesni ir efektyviau dirbsite.
  4. Esant triukšmingai aplinkai, naudokite ausines su mėgstama muzika arba ausų kištukus.
  5. Pašalinkite visus galimus išorinius dirgiklius (pvz., telefono nustatymuose nebeprenumeruokite neigiamų naujienų iš portalų) ir buities elementus, kurių įprastai nebūtų jūsų kabinete (pvz., neplautų indų stirtų, pagundos darbo metu naudotis skalbimo mašina ir pan.). Ribokite neigiamos informacijos srautą.
  6. Užtikrinkite estetinę darbo aplinką.
  7. Su tiesioginiu vadovu aptarkite, kaip bus atliekamos užduotys nuotoliniu būdu, ką galite atlikti, kokios užduotys yra prioritetinės, kokie užduočių atlikimo terminai.
  8. Darbui naudokite šiuolaikines technologijas, vaizdo skambučius ir konferencijas, skirtas aptarti iškilusius klausimus su kolegomis ar „drauge išgerti kavos“.
  9. Jeigu yra galimybė koordinuoti darbus, vadovauti žmonių grupėms nuotoliniu būdu – stenkitės tai įgyvendinti.

Laikykitės įprastos darbo rutinos

  1. Kelkitės į darbą, prauskitės, darykite kavos pertraukėles, pietaukite ir užbaikite darbą kaip įprastai. Kuo griežčiau laikysitės nusistatytų darbo valandų ir rutinos, tuo jūsų darbingumas bus didesnis, o emocinė savijauta – geresnė.
  2. Prieš ir po darbo rekomenduojama pasivaikščioti – juk jūsų smegenys yra pripratusios, kad jūs į darbą išeinate ir iš jo pareinate.
  3. Darbo metu neužkandžiaukite daugiau nei įprastomis darbo sąlygomis.
  4. Po darbo valandų nebesitikrinkite elektroninio pašto, nebūkite „darbe“ fiziškai ir protiškai.
  5. Tinkamai renkitės – žmonių, pripratusių prie tvarkingų dalykinių drabužių darbo našumui kenkia namų aplinkai ar laisvalaikiui būdinga apranga.
  6. Darbo metu neužsiimkite tokiomis pašalinėmis veiklomis: apsipirkinėjimu internete, pietų gaminimu, tvarkymusi ir pan.

Įžvelkite darbo namuose privalumus

  1. Darbo dieną pradėsite be karštligiško skubėjimo ar automobilių spūsčių.
  2. Patirsite mažiau išlaidų dėl kuro, pietavimo kavinėse ir pan.
  3. Daugiau laiko matysite savo namiškius ir augintinius.
  4. Iš naujo įvertinsite savo darbą ir kolektyvą.

Laisvalaikiu keiskite aplinką ir veiklas

  1. Norint našiai dirbti, reikia gerai ilsėtis. Kadangi šiuo metu namuose praleisite itin daug laiko, siekdami išvengti apatijos laisvalaikiu būtina keiskite aplinką – pvz., leiskite laiką gamtoje, pasivažinėkite dviračiu, riedučiais ar automobiliu, eikite į parkus ar žygius, važiuokite į sodybas, kaimiškas vietoves, virtualiai aplankykite pasaulinio garso muziejus ir kt.
  2. Būkite fiziškai aktyvūs, sportuokite, mankštinkitės. Jei esate pratę sportuoti sporto klube, sportuokite su sporto trenerių paruoštais vaizdo įrašais.
  3. Kuo dažniau ir daugiau užsiimkite veiklomis, gerinančiomis emocinę savijautą: augalų priežiūra, sodininkyste, medžio darbais ir kitomis veiklomis, kurios jums yra malonios.
  4. Nusibrėžkite aiškias ribas tarp darbo, laisvalaikio ir namų ruošos. Pasitelkite tam tvarkaraštį ar dienotvarkę, jau esantį jūsų gyvenimo ritmą (pvz., kuriuo metu išvedate į lauką šunį) ar kitas jums priimtinas priemones.
  5. Kasdien eikite miegoti tuo pačiu metu ir miegokite pakankamai.

Išvenkite galimų nesklandumų su namiškiais ir įtampos, susikurdami šeimos taisykles

  1. Pasikeitusi kasdienybė pareikalaus susikurti aiškias taisykles, kurios jums padės išsiskirstyti pareigas, atsakomybes ir pasidalinti rūpesčiais: sudėliokite aiškią dienos (savaitės) rutiną, paskirstykite veiklas ir užduotis vaikams, aptarkite, kas prižiūrės vaikus, kai dirbsite, kokiais sutartiniais ženklais vieni kitiems parodysite savo norą ar būtinybę pabūti vieniems. Apgalvokite, kokiu greičiausiu būdu nurimsite, kilus tarpusavio konfliktui, kad galėtumėte jį spręsti.
  2. Užtikrinkite ne tik savo, bet ir vaikų dienos (savaitės) rutiną, tinkamą užimtumą ir aprangą. Užtikrinkite vaikų edukacines veiklas ir pakankamą buvimą lauke.
  3. Svarbu, kad vaikai jaustųsi saugūs, dėl to jie turi elgtis taip kaip pridera jų amžiui: žaisti, kalbėti apie juokingus dalykus, mokytis ko nors naujo.

Informacijos šaltinis

Parengė:
psichologė Liepa Raškevičienė, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, 2020
psichologė Virginija Venskūnienė, Kauno priešgaisrinė gelbėjimo valdyba, 2020
psichologė Akvilė Steponavičiūtė, Klaipėdos priešgaisrinė gelbėjimo valdyba, 2020
psichologė Gustė Ilgūnaitė, Ugniagesių gelbėtojų mokykla, 2020
psichologė Ugnė Kabelkaitė, Bendrasis pagalbos centras, 2020

Parengta pagal:
1. https://www.sveikaszmogus.lt/Psichologija-2747-Darbas_su_pizama
2. https://www.npr.org/2020/03/15/815549926/8-tips-to-make-working-from-home-work-foryou?t=1584435890372
3. https://www.forbes.com/sites/bryanrobinson/2020/03/14/9-tips-to-be-productive-when-workingat-home-during-covid-19/#87e0d805a38b
4. https://www.pcmag.com/news/get-organized-20-tips-for-working-from-home
5. http://psichika.eu/blog/psichologe-ausra-kuriene-susideliojus-karantino-dienotvarke-bus-maziaustreso-ir-itampos/